SLAVÍME 10 let! | MÁME NOVOU PRODEJNU. Navštivte nás ve Fulneku na náměstí.

Výběr hraček dle věku dítěte

<<< NEJSNAZŠÍ CESTOU K NALEZENÍ HRAČKY PŘÍSLUŠÍCÍ POŽADOVANÉMU VĚKU DÍTĚTE, JE VYUŽÍTÍ KATEGORIÍ VLEVO.

Aby hračka dítě opravdu bavila a navíc i rozvíjela a vzdělávala, musí být přiměřená jeho schopnostem a zájmům, které se vyvíjí a mění s tím, jak dítě roste. Základním vodítkem, podle kterého můžeme hračky vybírat, je tedy věk dítěte.

Dítě si s hračkou hraje rádo a s chutí tehdy, pokud je pro něj přiměřenou výzvou a zároveň jí i dostatečně dobře rozumí. V ideálním případě musí dítě vynaložit určité úsilí a soustředění na hru, ale zároveň je schopno jí rozumět a dokáže ji ovládat. Kombinace zábavy, přiměřené míry úsilí a srozumitelnosti je nutnou podmínkou, aby bylo dítě ke hře s danou hračkou motivované, užívalo si ji a mnohému se naučilo.

Jaké hračky jsou tedy vhodné pro jednotlivé věkové skupiny?

Batolata (1 -2 roky); kategorie 1 rok

Po završení jednoho roku prodělává dítě nejrychlejší vývoj. Do druhého roku se naučí 200 slov, viditelně se zdokonaluje v motorických dovednostech, a to jak v tělesných aktivitách, tak ve zručnosti. Rádo přeskupuje a přenáší věci, třídí a „pomáhá“ :) s úklidem – velkou roli hraje pozorování vzorů - rodičů a nápodoba. V tomto věku není dítě schopné spolupráce v pravém slova smyslu, je však dobré ho již vést příkladem k dělení se.

Hračky pro tento věk jsou nejčastěji vkládačky (Moby puzzle), krabičkové věže (Kostkověže), a další hračky podporující rozvojjemné motoriky (Stavebnice, Ozubená kola), hračky stimulující smysly, hlavně sluch (Chrasticí kostky, Mozaiky se zvukem), zatloukačky kombinují rozvoj motoriky, sluchu a oblíbené činnosti (Zatloukačka), vše je barevné, velmi dobře reagují děti na očička, proto jsou také velmi oblíbená zvířátka (Vkládací zvířátka). Se správnou pastelkou mohou začít kreslit svá první mistrovská díla (První pastelka).

Předškoláci (2 – 6 let); kategorie 2 roky, 3 roky, 4 - 5 let

V předškolním věku prochází dítě neuvěřitelně rychlým vývojem, závratným tempem rozvíjí své schopnosti a dovednosti. Výběr hraček a her by tento vývoj měl respektovat.

U dvouletých, tříletých a čtyřletých dětí je vhodné vybírat takové hračky, které pomáhají rozvíjet hrubou i jemnou motoriku (Magnetické stavebnice) a smyslové vnímání (Sluch, čich, hmat), podporují rozvoj slovní zásoby a komunikace (Hádanky dráčka Fráčka), orientace v prostoru (Kuličkové dráhy), emoční inteligenci (Emušáci: Ferda a jeho mouchy) apod. Dvou až čtyřleté děti mají také silnou chuť tvořit, objevovat a zkoumat, a to často i za cenu, že něco rozbourají, rozeberou nebo třeba i nenávratně zničí. Množství zničeného vybavení domácnosti můžeme alespoň trochu zmenšit tím, že tvořivou i objevitelskou vášeň dítěte uspokojíme hrami a hračkami, které mu umožní něco stavět a následně rozbourat bez následků (Mix kostek). Děti v tomto věku mají rády i nápodobivé hry, při nichž se mohou stylizovat do role rodičů, různých profesí apod. (Stůl s nářadím, Dětská prodejna)

Děti mezi čtvrtým a šestým rokem jsou schopné velice dobře pochopit pravidla společenských karetních či deskových her (Pexeso, Domino, Soubor her, Zvířátka, na palubu), z nichž mnohé rozvíjí komunikační dovednosti, logické myšlení, nebo třebapočítání, rozpoznávání barev a tvarů apod. (Eduludo Tvary) Také jsou již schopné vydržet si hrát delší dobu samy, pokud k tomu mají vhodné hračky, jako třeba stavebnice (Kuličková dráha). Stále mají velice rády nápodobivou hru, zajímají se o svět dospělých (Lidé v práci) a o svět za hranicemi jejich domova (Roční doby, Rodinky). I proto je baví hračky a hry, díky kterým poznávají třeba exotická zvířata, dinosaury nebo různé druhy vláčků. Soustředit bychom se měli zejména na rozvoj sociálních dovedností, emoční inteligence (Emušáci: Ferda a jeho mouchy), komunikace apod.

Děti mladšího školního věku (6 – 11 let); kategorie 6 - 7 let, 8 - 11 let

Po nástupu do školy (6 - 7 let) můžeme pomocí hraček a her pomoci dítěti s pochopením principů počítání, se čtením apod. Existuje řada her, které očividně nebo i skrytě a nenásilně procvičují čtení a psaní (Pexetrio Abeceda, Písmenko k písmenku, Psaní a mazání), počítání (Výukové karty), slovní zásobu a komunikační schopnosti (Příběhy z kostek) a činí přípravu do školy zábavnější a tím i efektivnější.

V tomto věku se také prudce rozvíjí logické myšlení dětí, můžeme proto postupně volit i společenské hry s náročnějšími pravidly a hry, které vyžadují delší soustředění (Out of Mine, Mauna KeaFrutti di MarePonder, Cat Tower, Moje veselá farma). Děti i nadále baví náročnější konstrukční hračky (Designer box, Georello Tech).

Od šesti let a obzvláště pak již po osmém roce věku bychom měli již více zohledňovat to, co dítě baví a zajímá, v čem se samo chce rozvíjet a tomu přizpůsobit výběr hraček.

Děti staršího školního věku (12 – 15 let); kategorie 12 - 15 let

Ve starším školním věku se u dětí prudce rozvíjí abstraktní myšlení a jsou tak schopny porozumět i komplikovaným pravidlům a také se dokáží na hru déle soustředit. Postupně ztrácí zájem o dětské hračky a tíhnou spíše k deskovým či karetním hrám (Lovci a sběračiUrbánie, Jaipur, Samarkand), nebo k hračkám, které jim umožní něco budovat, tvořit a objevovat (Archeologie) nebo prostě zažít spoustu legrace (Dobble, Cocotaki, Tik Tak Bum, Cink).

Děti v tomto věku jsou zpravidla fascinovány dobrodružstvím a tajemnem, proto můžeme sáhnout i po hračkách s touto tématikou (Modré historky, Andor).

Čím staršímu dítěti hračku či hru kupujeme, tím spíše musíme dávat pozor, aby respektovala jeho zájmy a také preferovaný typ činností. Tematické zaměření hry či hračky můžeme vybírat dle toho, jaké knížky dítě čte, jaké seriály sleduje, na jaké kroužky chodí apod. Respektovat bychom měli to, zda je dítě spíše soutěživé (Goblini) nebo preferuje spolupráci a kompromis (Pandemic), zda si raději láme hlavu (TalatIQ link) nebo vytváří šperky či obrázky (Malování podle čísel), má rádo příběhy a fantasii (Dixit). Jen pokud hru či hračku zvolíme na míru svému dítěti, docílíme kýženého efektu, že dítě bude mít z hračky radost a bude ji opravdu používat.

Středoškoláci a dospělí (15 a více let); kategorie HRY

Nejen děti, ale i puberťáci, adolescenti a také my dospělí se můžeme hraním her mnohému naučit, rozvinout své schopnosti, nebo alespoň strávit při hře mnoho příjemných hodin a odpočinout si.

Pro dospívající a dospělé jsou vhodné náročné logické (Toscana, Quarto, Tichu), budovatelské a strategické hry (Splendor, Zámky šíleného krále Ludvíka). Tyto hry rozvíjí zejména schopnost plánovat, spolupracovat, logicky analyzovat situace, některé podporují rozvoj kreativity, jazykových schopností a fantasie. Vhodné je také přihlédnout k zájmům a koníčkům dospělého hráče. Dnes existují hry snad ze všech myslitelných prostředí: z vesmíru či světa robotiky pro milovníky sci-fi (Robo Rally), hry na motivy oblíbených seriálů, z prostředí obchodu (Jaipur), ochrany přírody či veřejného zdraví (Pandemic), umění (Fresco), z historie (Tzolkin) a mnoho dalších.

Někteří dospělí říkají, že neradi hrají hry, protože soutěžení a vzájemného soupeření mají dost ve škole či práci. Avšak i pro takové lze najít vhodnou hru, která není soutěživá, ale naopak vede hráče ke vzájemné spolupráci, tedy stavu, kdy hráči hrají spolu proti hře samotné (Krycí jména DUET, Hanabi).

hrackydleveku